CGT (Vervolg): Van trauma naar persoonlijkheidsstoornissen

Over deze module

De rode draad in deze 50-urige blended opleiding Cognitieve Gedragstherapie is de ontwikkeling van trauma naar persoonlijkheidsstoornissen. Wat zijn trauma's? Hoe diagnosticeer je zorgvuldig PTSS en persoonlijkheidsstoornissen? Hoe liggen trauma's en persoonlijkheidsstoornissen in elkaars verlengde? Wat betekent dit voor de behandeling? En waar en hoe gebruik je cognitieve gedragstherapie?

De therapeutische relatie heeft een ...

De rode draad in deze 50-urige blended opleiding Cognitieve Gedragstherapie is de ontwikkeling van trauma naar persoonlijkheidsstoornissen. Wat zijn trauma's? Hoe diagnosticeer je zorgvuldig PTSS en persoonlijkheidsstoornissen? Hoe liggen trauma's en persoonlijkheidsstoornissen in elkaars verlengde? Wat betekent dit voor de behandeling? En waar en hoe gebruik je cognitieve gedragstherapie?

De therapeutische relatie heeft een centrale rol in deze cursus, omdat deze in de behandelkamer essentieel is bij de behandeling van PTSS en persoonlijkheidsstoornissen. Er is aandacht voor de dynamiek die deze cliënten met zich meebrengen, wat deze dynamiek bij jou oproept en hoe je datgene wat er in de behandelkamer gebeurt onderwerp van behandeling kan maken.

Je snuffelt aan verschillende evidence-based en CGt-based behandelingen voor PTSS en persoonlijkheidsstoornissen. Daarnaast ga je kijken naar wat jijzelf meebrengt in de therapeutische relatie met deze cliënten. Hoe definieer jij je eigen professionele identiteit? Hoe verhoudt zich dat tot je eigen dynamieken en ervaringsdeskundigheid? Want we zijn allemaal mens, met onze eigen rugzak en valkuilen.

ER IS NOG RUIMTE

Start ook op:

7 november 2024

Inhoud van de module

In deze vervolgcursus gaat het in het algemeen over het toepassen van het cognitief gedragstherapeutisch proces bij PTSS en persoonlijkheidsstoornissen. Er wordt gewerkt met analyses uit de cognitieve gedragstherapie zoals de holistische theorie, de betekenis- en functie-analyse, maar dan nu specifiek gericht op deze problematiek en doelgroep. Je krijgt kennis van de verschillende evidence-based vormen van behandeling die bij deze problematiek wordt aangeboden, en we oefenen met enkele vormen hiervan.

De therapeutische relatie bij deze complexe problematieken staat centraal in deze cursus. Belangrijke onderdelen in de therapeutische relatie zijn hoe jij je eigen professionele identiteit en ervaringsdeskundigheid definieert en waar nodig kunt inzetten, dit doen we onder andere door middel van eigen exposure en selfdisclosure. Na afloop van deze cursus kun je met betrekking tot psychotrauma en persoonlijkheidsproblematiek:

  • een overzicht geven van de belangrijkste aspecten uit de theorie, diagnostiek en de behandeling;
  • een overzicht geven van de belangrijkste en meest voorkomende evidence-based behandelingen;
  • een CGt-behandeling opzetten en (gedeeltelijk) uitvoeren;
  • een overzicht geven van de problemen die kunnen optreden bij het uitvoeren van de behandeling;
  • de therapeutische relatie hanteren;
  • traumasensitief werken;
  • eigen persoonlijkheidsvalkuilen herkennen;
  • een overzicht geven van de overlap tussen psychotrauma en persoonlijkheidsproblematiek.

Docent(en)

RINOzuid

mevr. Iris Vrieling

RINOzuid

mevr. Yvette Kilian

Opmerkingen

Innovatief programma
Deze cognitieve gedragstherapie opleiding is vormgegeven volgens de richtlijnen van de VGCt en bestaat uit 30 uur face-to-face onderwijs en 20 uur online leeractiviteiten. Twee lesdagen vinden plaats op locatie bij RINO Zuid, kortere lessen en intervisiemomenten via ZOOM. Hierdoor is de cursus ook aantrekkelijk voor deelnemers die niet in regio Eindhoven wonen.

"Door de kortere lessen hoef je niet steeds een hele dag te blokken in je agenda, maar ben je veel meer continu en verspreid over de weken bezig met de lesstof. Dit kan het eenvoudiger maken om werk, thuis en opleiding te combineren, maar ook om de lesstof snel te integreren in je dagelijkse werk."

Verwerkingsopdrachten over de literatuur, ZOOM-lessen, individuele en groepsopdrachten gericht op de vertaalslag van theorie naar praktijk en ZOOM-intervisiemomenten wisselen elkaar af in een vast patroon per lesthema. In de ZOOM-lessen ga je vooral oefenen met het geleerde en in de ZOOM-intervisiemomenten is ruimte om terug te blikken op de opdrachten, vragen te beantwoorden, inhoudelijk te discussiëren en te reflecteren en/of presenteren.

Verplichte literatuur
Tijdens deze cursus worden de volgende handboeken gebruikt. Deze boeken dienen voorafgaand aan de training zelf aangeschaft te worden:

  • Stöfsel, M. (2020). Trauma en verwerkingstechnieken: Indicatiestelling bij traumabehandeling in de ggz. Springer Nature.
  • Sprey, A. (2017). Praktijkboek persoonlijkheidsstoornissen: DSM-5, diagnostiek, cognitieve gedragstherapie en therapeutische relatie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
  • Ingenhoven, T., Berghuis, H., Colijn, S., & Van, R. (2018). Handboek persoonlijkheidsstoornissen. Amsterdam: Boom uitgevers/De Tijdstroom.

Accreditatie

  • NIP-ELP
  • VGCT | Vervolgcursus
  • FGzPt (50pt)
  • Leerlijn

    Behandeling, Professionaliteit

    Leerroute

    (NS) Nascholing

    Omvang

    50 uur

    Zelfstudie

    100 uur

    Kosten

    € 2.150,00

    Niveau & Instroomeisen

    De cursus is ontworpen voor psychologen en/of cognitief gedragstherapeuten in opleiding in verschillende werksettings, die zich willen verdiepen op het gebied van de behandeling van PTSS en persoonlijkheidsstoornissen. En die daarnaast ook meer over de therapeutische relatie bij de behandeling van deze problematiek willen leren. Belangrijk is een nieuwsgierige en compassievolle houding ten aanzien van psychotrauma en persoonlijkheidspatronen, niet alleen van de cliënt, maar ook van zichzelf en collega’s.

    Doelgroep

  • Adolescenten
  • Kinderen & jeugd
  • Ouderen
  • Volwassenen
  • Rooster

    Locatie: Eindhoven

    25 mei 2023

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    25 mei 2023

    Middag (13:30 - 17:15)

    1 juni 2023

    Ochtend (09:00 - 11:00)

    8 juni 2023

    Ochtend (09:00 - 09:45)

    15 juni 2023

    Ochtend (09:00 - 11:00)

    22 juni 2023

    Ochtend (09:00 - 09:45)

    29 juni 2023

    Ochtend (09:00 - 11:00)

    6 juli 2023

    Ochtend (09:00 - 09:45)

    7 september 2023

    Ochtend (09:00 - 11:00)

    14 september 2023

    Ochtend (09:00 - 09:45)

    21 september 2023

    Ochtend (09:00 - 11:00)

    28 september 2023

    Ochtend (09:00 - 09:45)

    5 oktober 2023

    Ochtend (09:00 - 11:00)

    12 oktober 2023

    Ochtend (09:00 - 09:45)

    2 november 2023

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    2 november 2023

    Middag (13:30 - 17:15)

    Over deze module

    De rode draad in deze 50-urige blended opleiding Cognitieve Gedragstherapie is de ontwikkeling van trauma naar persoonlijkheidsstoornissen. Wat zijn trauma's? Hoe diagnosticeer je zorgvuldig PTSS en persoonlijkheidsstoornissen? Hoe liggen trauma's en persoonlijkheidsstoornissen in elkaars verlengde? Wat betekent dit voor de behandeling? En waar en hoe gebruik je cognitieve gedragstherapie?

    De therapeutische relatie heeft een ...

    De rode draad in deze 50-urige blended opleiding Cognitieve Gedragstherapie is de ontwikkeling van trauma naar persoonlijkheidsstoornissen. Wat zijn trauma's? Hoe diagnosticeer je zorgvuldig PTSS en persoonlijkheidsstoornissen? Hoe liggen trauma's en persoonlijkheidsstoornissen in elkaars verlengde? Wat betekent dit voor de behandeling? En waar en hoe gebruik je cognitieve gedragstherapie?

    De therapeutische relatie heeft een centrale rol in deze cursus, omdat deze in de behandelkamer essentieel is bij de behandeling van PTSS en persoonlijkheidsstoornissen. Er is aandacht voor de dynamiek die deze cliënten met zich meebrengen, wat deze dynamiek bij jou oproept en hoe je datgene wat er in de behandelkamer gebeurt onderwerp van behandeling kan maken.

    Je snuffelt aan verschillende evidence-based en CGt-based behandelingen voor PTSS en persoonlijkheidsstoornissen. Daarnaast ga je kijken naar wat jijzelf meebrengt in de therapeutische relatie met deze cliënten. Hoe definieer jij je eigen professionele identiteit? Hoe verhoudt zich dat tot je eigen dynamieken en ervaringsdeskundigheid? Want we zijn allemaal mens, met onze eigen rugzak en valkuilen.

    Rooster

    Locatie: Eindhoven

    25 mei 2023

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    25 mei 2023

    Middag (13:30 - 17:15)

    1 juni 2023

    Ochtend (09:00 - 11:00)

    8 juni 2023

    Ochtend (09:00 - 09:45)

    15 juni 2023

    Ochtend (09:00 - 11:00)

    22 juni 2023

    Ochtend (09:00 - 09:45)

    29 juni 2023

    Ochtend (09:00 - 11:00)

    6 juli 2023

    Ochtend (09:00 - 09:45)

    7 september 2023

    Ochtend (09:00 - 11:00)

    14 september 2023

    Ochtend (09:00 - 09:45)

    21 september 2023

    Ochtend (09:00 - 11:00)

    28 september 2023

    Ochtend (09:00 - 09:45)

    5 oktober 2023

    Ochtend (09:00 - 11:00)

    12 oktober 2023

    Ochtend (09:00 - 09:45)

    2 november 2023

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    2 november 2023

    Middag (13:30 - 17:15)

    Inhoud van de module

    In deze vervolgcursus gaat het in het algemeen over het toepassen van het cognitief gedragstherapeutisch proces bij PTSS en persoonlijkheidsstoornissen. Er wordt gewerkt met analyses uit de cognitieve gedragstherapie zoals de holistische theorie, de betekenis- en functie-analyse, maar dan nu specifiek gericht op deze problematiek en doelgroep. Je krijgt kennis van de verschillende evidence-based vormen van behandeling die bij deze problematiek wordt aangeboden, en we oefenen met enkele vormen hiervan.

    De therapeutische relatie bij deze complexe problematieken staat centraal in deze cursus. Belangrijke onderdelen in de therapeutische relatie zijn hoe jij je eigen professionele identiteit en ervaringsdeskundigheid definieert en waar nodig kunt inzetten, dit doen we onder andere door middel van eigen exposure en selfdisclosure. Na afloop van deze cursus kun je met betrekking tot psychotrauma en persoonlijkheidsproblematiek:

    • een overzicht geven van de belangrijkste aspecten uit de theorie, diagnostiek en de behandeling;
    • een overzicht geven van de belangrijkste en meest voorkomende evidence-based behandelingen;
    • een CGt-behandeling opzetten en (gedeeltelijk) uitvoeren;
    • een overzicht geven van de problemen die kunnen optreden bij het uitvoeren van de behandeling;
    • de therapeutische relatie hanteren;
    • traumasensitief werken;
    • eigen persoonlijkheidsvalkuilen herkennen;
    • een overzicht geven van de overlap tussen psychotrauma en persoonlijkheidsproblematiek.

    Docent(en)

    RINOzuid

    mevr. Iris Vrieling

    RINOzuid

    mevr. Yvette Kilian

    Opmerkingen

    Innovatief programma
    Deze cognitieve gedragstherapie opleiding is vormgegeven volgens de richtlijnen van de VGCt en bestaat uit 30 uur face-to-face onderwijs en 20 uur online leeractiviteiten. Twee lesdagen vinden plaats op locatie bij RINO Zuid, kortere lessen en intervisiemomenten via ZOOM. Hierdoor is de cursus ook aantrekkelijk voor deelnemers die niet in regio Eindhoven wonen.

    "Door de kortere lessen hoef je niet steeds een hele dag te blokken in je agenda, maar ben je veel meer continu en verspreid over de weken bezig met de lesstof. Dit kan het eenvoudiger maken om werk, thuis en opleiding te combineren, maar ook om de lesstof snel te integreren in je dagelijkse werk."

    Verwerkingsopdrachten over de literatuur, ZOOM-lessen, individuele en groepsopdrachten gericht op de vertaalslag van theorie naar praktijk en ZOOM-intervisiemomenten wisselen elkaar af in een vast patroon per lesthema. In de ZOOM-lessen ga je vooral oefenen met het geleerde en in de ZOOM-intervisiemomenten is ruimte om terug te blikken op de opdrachten, vragen te beantwoorden, inhoudelijk te discussiëren en te reflecteren en/of presenteren.

    Verplichte literatuur
    Tijdens deze cursus worden de volgende handboeken gebruikt. Deze boeken dienen voorafgaand aan de training zelf aangeschaft te worden:

    • Stöfsel, M. (2020). Trauma en verwerkingstechnieken: Indicatiestelling bij traumabehandeling in de ggz. Springer Nature.
    • Sprey, A. (2017). Praktijkboek persoonlijkheidsstoornissen: DSM-5, diagnostiek, cognitieve gedragstherapie en therapeutische relatie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
    • Ingenhoven, T., Berghuis, H., Colijn, S., & Van, R. (2018). Handboek persoonlijkheidsstoornissen. Amsterdam: Boom uitgevers/De Tijdstroom.

    ER IS NOG RUIMTE

    Start ook op:

    7 november 2024

    Accreditatie

  • NIP-ELP
  • VGCT | Vervolgcursus
  • FGzPt (50pt)
  • Leerlijn

    Behandeling, Professionaliteit

    Leerroute

    (NS) Nascholing

    Omvang

    50 uur

    Zelfstudie

    100 uur

    Kosten

    € 2.150,00

    Niveau & Instroomeisen

    De cursus is ontworpen voor psychologen en/of cognitief gedragstherapeuten in opleiding in verschillende werksettings, die zich willen verdiepen op het gebied van de behandeling van PTSS en persoonlijkheidsstoornissen. En die daarnaast ook meer over de therapeutische relatie bij de behandeling van deze problematiek willen leren. Belangrijk is een nieuwsgierige en compassievolle houding ten aanzien van psychotrauma en persoonlijkheidspatronen, niet alleen van de cliënt, maar ook van zichzelf en collega’s.

    Doelgroep

  • Adolescenten
  • Kinderen & jeugd
  • Ouderen
  • Volwassenen