Feitengericht kind-interview: NICHD protocol

Home > Aanbod > Feitengericht kind-inter…

Over deze module

Feitenonderzoek bij vermoedens van kindermishandeling is binnen de Nederlandse jeugdzorg nog een relatief verwaarloosde basisvaardigheid. Lange tijd was men van mening dat feitenonderzoek (‘waarheidsvinding’) exclusief tot de kerntaak van de politie behoorde in het kader van mogelijke strafrechtelijke vervolging. Inmiddels is het duidelijk dat om kinderen te kunnen beschermen, een veiligheidsplan te maken en ...

Feitenonderzoek bij vermoedens van kindermishandeling is binnen de Nederlandse jeugdzorg nog een relatief verwaarloosde basisvaardigheid. Lange tijd was men van mening dat feitenonderzoek (‘waarheidsvinding’) exclusief tot de kerntaak van de politie behoorde in het kader van mogelijke strafrechtelijke vervolging. Inmiddels is het duidelijk dat om kinderen te kunnen beschermen, een veiligheidsplan te maken en eventueel een hulpverleningsplan op te stellen, feitelijk inzicht in wat zij hebben meegemaakt noodzakelijk is.

Het belang van een wetenschappelijk onderbouwd interviewprotocol voor kinderen die mogelijk slachtoffer zijn van mishandeling is groot. Kinderen zijn extra kwetsbaar tijdens interviews, bijvoorbeeld omdat ze degene die hen mishandeld heeft willen beschermen. Hun verklaringen zijn soms onvolledig omdat zij onder druk staan om zaken te verzwijgen. Ook kunnen ze fouten bevatten omdat zij door suggestieve vragen verklaringen afgeven die niet stroken met wat ze hebben meegemaakt.

HELAAS, DEZE MODULE IS VOL

Inhoud van de module

Verreweg het belangrijkste aspect van het NICHD kind-interview protocol is de grondige training in het stellen van open, uitnodigende vragen, en het zoveel mogelijk vermijden van sturende en suggestieve vragen. Deze interviewstrategie is uitgebreid wetenschappelijk bewezen en leidt tot het verkrijgen van accurate, uitgebreide verklaringen.

Tijdens deze module ga je aan de slag met:

  • De werking van het geheugen van (jonge) kinderen
  • Suggestibiliteit en cognitieve beperkingen van kinderen
  • Onderscheid leren maken tussen uitnodigende, gerichte, keuze- en suggestieve vragen
  • Kennis van de opbouw en fasen van het NICHD kind-interview protocol
  • Oefenen met afname van het NICHD kind-interview protocol aan de hand van diverse cases (o.a. vermoeden seksueel misbruik, conflictscheiding/partnergeweld)
  • Inbreng van eigen interviews (in de vorm van een verbatim transcript) tijdens twee feedbackbijeenkomsten van elk twee uur, waarop door het docententeam uitgebreide feedback wordt gegeven

Docent(en)

RINOzuid

dr. Henry Otgaar

RINOzuid

dr. Linsey Raymaekers

RINOzuid

prof.dr. Corine de Ruiter

RINOzuid

Msc Anne-Marie Westenberg MSc

RINOzuid

dr. Brenda Erens MBI

RINOzuid

Msc Aniek Leistra MSc

RINOzuid

mevr. Rosan Hulman MSc

RINOzuid

mevr. Jannie van der Sleen

Opmerkingen

Samenwerking RINO Zuid en Universiteit Maastricht
Deze module is ontstaan vanuit een samenwerking tussen RINO Zuid en Universiteit Maastricht, Faculteit Psychologie en Neurowetenschappen, Sectie Forensische Psychologie. Lees meer.

Scenariomodel en NICHD-protocol
RINO Zuid biedt voor de jeugd- en gehandicaptenzorg modules voor verhelderingsgesprekken aan op basis van het interviewprotocol NICHD (National Institute of Child Health and Human Development) en het scenariomodel. Onze docenten merken dat het voor deelnemers soms zoeken is naar de juiste methodiek voor zijn / haar sector. Als leidraad geven zij mee dat bij NICHD het feitenonderzoek centraal staat. Bij taxatiegesprekken betreft het een hulpverleningsgesprek dat anticipeert op eventueel politieonderzoek, wat passender lijkt bij het huidige kader van de langdurige zorg (VB).

Klik hier voor het volledige aanbod.

Accreditatie

  • SKJ (In behandeling)
  • NVO / NIP K&J | Herregistratie (17pt)
  • NVO / NIP K&J | Opleiding (8,5pt)
  • Omvang

    16 uur

    Zelfstudie

    6 uur

    Kosten

    € 1.145,00

    Niveau & Instroomeisen

    HBO- en WO niveau. Professionals die in hun werk te maken hebben met vermoedens van kindermishandeling en geschoold willen worden in een feitengericht kind-interview. Voorbeelden: medewerkers van Veilig Thuis, Raad voor de Kinderbescherming, jeugdbescherming, (jeugd-)GGz, VGZ.

    Doelgroep

  • Adolescenten
  • Kinderen & jeugd
  • Rooster

    Locatie: Online

    6 november 2024

    Ochtend (09:30 - 12:30)

    6 november 2024

    Middag (13:15 - 14:30)

    7 november 2024

    Ochtend (09:30 - 12:00)

    7 november 2024

    Middag (12:30 - 14:30)

    8 november 2024

    Ochtend (09:30 - 12:00)

    8 november 2024

    Middag (12:30 - 14:30)

    4 februari 2025

    Ochtend (09:30 - 11:30)

    6 mei 2025

    Ochtend (09:30 - 11:30)

    Over deze module

    Feitenonderzoek bij vermoedens van kindermishandeling is binnen de Nederlandse jeugdzorg nog een relatief verwaarloosde basisvaardigheid. Lange tijd was men van mening dat feitenonderzoek (‘waarheidsvinding’) exclusief tot de kerntaak van de politie behoorde in het kader van mogelijke strafrechtelijke vervolging. Inmiddels is het duidelijk dat om kinderen te kunnen beschermen, een veiligheidsplan te maken en ...

    Feitenonderzoek bij vermoedens van kindermishandeling is binnen de Nederlandse jeugdzorg nog een relatief verwaarloosde basisvaardigheid. Lange tijd was men van mening dat feitenonderzoek (‘waarheidsvinding’) exclusief tot de kerntaak van de politie behoorde in het kader van mogelijke strafrechtelijke vervolging. Inmiddels is het duidelijk dat om kinderen te kunnen beschermen, een veiligheidsplan te maken en eventueel een hulpverleningsplan op te stellen, feitelijk inzicht in wat zij hebben meegemaakt noodzakelijk is.

    Het belang van een wetenschappelijk onderbouwd interviewprotocol voor kinderen die mogelijk slachtoffer zijn van mishandeling is groot. Kinderen zijn extra kwetsbaar tijdens interviews, bijvoorbeeld omdat ze degene die hen mishandeld heeft willen beschermen. Hun verklaringen zijn soms onvolledig omdat zij onder druk staan om zaken te verzwijgen. Ook kunnen ze fouten bevatten omdat zij door suggestieve vragen verklaringen afgeven die niet stroken met wat ze hebben meegemaakt.

    Rooster

    Locatie: Online

    6 november 2024

    Ochtend (09:30 - 12:30)

    6 november 2024

    Middag (13:15 - 14:30)

    7 november 2024

    Ochtend (09:30 - 12:00)

    7 november 2024

    Middag (12:30 - 14:30)

    8 november 2024

    Ochtend (09:30 - 12:00)

    8 november 2024

    Middag (12:30 - 14:30)

    4 februari 2025

    Ochtend (09:30 - 11:30)

    6 mei 2025

    Ochtend (09:30 - 11:30)

    Inhoud van de module

    Verreweg het belangrijkste aspect van het NICHD kind-interview protocol is de grondige training in het stellen van open, uitnodigende vragen, en het zoveel mogelijk vermijden van sturende en suggestieve vragen. Deze interviewstrategie is uitgebreid wetenschappelijk bewezen en leidt tot het verkrijgen van accurate, uitgebreide verklaringen.

    Tijdens deze module ga je aan de slag met:

    • De werking van het geheugen van (jonge) kinderen
    • Suggestibiliteit en cognitieve beperkingen van kinderen
    • Onderscheid leren maken tussen uitnodigende, gerichte, keuze- en suggestieve vragen
    • Kennis van de opbouw en fasen van het NICHD kind-interview protocol
    • Oefenen met afname van het NICHD kind-interview protocol aan de hand van diverse cases (o.a. vermoeden seksueel misbruik, conflictscheiding/partnergeweld)
    • Inbreng van eigen interviews (in de vorm van een verbatim transcript) tijdens twee feedbackbijeenkomsten van elk twee uur, waarop door het docententeam uitgebreide feedback wordt gegeven

    Docent(en)

    RINOzuid

    dr. Henry Otgaar

    RINOzuid

    dr. Linsey Raymaekers

    RINOzuid

    prof.dr. Corine de Ruiter

    RINOzuid

    Msc Anne-Marie Westenberg MSc

    RINOzuid

    dr. Brenda Erens MBI

    RINOzuid

    Msc Aniek Leistra MSc

    RINOzuid

    mevr. Rosan Hulman MSc

    RINOzuid

    mevr. Jannie van der Sleen

    Opmerkingen

    Samenwerking RINO Zuid en Universiteit Maastricht
    Deze module is ontstaan vanuit een samenwerking tussen RINO Zuid en Universiteit Maastricht, Faculteit Psychologie en Neurowetenschappen, Sectie Forensische Psychologie. Lees meer.

    Scenariomodel en NICHD-protocol
    RINO Zuid biedt voor de jeugd- en gehandicaptenzorg modules voor verhelderingsgesprekken aan op basis van het interviewprotocol NICHD (National Institute of Child Health and Human Development) en het scenariomodel. Onze docenten merken dat het voor deelnemers soms zoeken is naar de juiste methodiek voor zijn / haar sector. Als leidraad geven zij mee dat bij NICHD het feitenonderzoek centraal staat. Bij taxatiegesprekken betreft het een hulpverleningsgesprek dat anticipeert op eventueel politieonderzoek, wat passender lijkt bij het huidige kader van de langdurige zorg (VB).

    Klik hier voor het volledige aanbod.

    HELAAS, DEZE MODULE IS VOL

    Accreditatie

  • SKJ (In behandeling)
  • NVO / NIP K&J | Herregistratie (17pt)
  • NVO / NIP K&J | Opleiding (8,5pt)
  • Omvang

    16 uur

    Zelfstudie

    6 uur

    Kosten

    € 1.145,00

    Niveau & Instroomeisen

    HBO- en WO niveau. Professionals die in hun werk te maken hebben met vermoedens van kindermishandeling en geschoold willen worden in een feitengericht kind-interview. Voorbeelden: medewerkers van Veilig Thuis, Raad voor de Kinderbescherming, jeugdbescherming, (jeugd-)GGz, VGZ.

    Doelgroep

  • Adolescenten
  • Kinderen & jeugd