Dit jaar bestaat RINO Zuid 40 jaar, een prachtige aanleiding om terug te blikken en te leren van het verleden. Dat doen we onder andere met een interviewreeks.
Dré Bosma | Samen zorgen voor kennis en kunde in de GGZ
Dré Bosma. Van 1992 tot 2008 was hij directeur van RINO Zuid. Dat is 16,5 (!) jaar. Het kan dus niet anders dan dat hij een hoop ontwikkelingen in de geestelijke gezondheidszorg én bij RINO Zuid heeft meegemaakt. Van de ontwikkeling en start van drie nieuwe postacademische beroepsopleidingen, de tijdelijke opheffing van het beroep psychotherapeut tot de introductie van marktbewerking in de geestelijke gezondheidszorg.
Annet Versantvoort | Kruisbestuiving: hét ingrediënt voor kwalitatieve opleidingen en scholing in de forensische zorg
Ze ging een maand geleden met pensioen en liet daarmee 15 jaar forensische zorg achter zich. Maar dat betekent niet dat ze haar visie op de ontwikkelingen in de forensische zorg onder stoelen of banken steekt. Annet Versantvoort werkte als hoofd ontwikkeling en opleiding bij de penitentiaire inrichting (PI) in Vught. In 15 jaar maakte ze - onder andere samen met RINO Zuid - een flinke kwaliteitsslag in de scholing en opleidingen voor de forensische sector.
Paul Termaat | De orthopedagoog-generalist: van ondergewaardeerd naar onmisbaar in minder dan 15 jaar
Wil je een koninklijke onderscheiding ontvangen tijdens je afscheid als hoofdopleider van RINO Zuid? Dan moet je 15 jaar daarvoor een goed idee hebben en er vol voor gaan. Althans, zo ging het bij Paul Termaat. Hij had nooit gedacht dat zijn idee om ook een opleiding tot orthopedagoog generalist in Zuid-Nederland op te zetten, tot dít resultaat zou leiden. ‘Die koninklijke onderscheiding is in mijn ogen vooral gegeven aan RINO Zuid. Toevallig was ik hoofdopleider, maar voor een groot deel gaat de waardering naar de gezamenlijke inspanning van iedereen die betrokken was bij de ontwikkeling van de opleiding.’
Sabine van Gent | Faciliteren, stimuleren en ontwikkelen
Pas één van de 40 jaar doet Sabine volop mee in de organisatie. ‘Ik vind het inspirerend om de interviews met alle betrokkenen bij RINO Zuid te lezen. Dat geeft mij een beeld hoe alles wat er nu is zich ooit gevormd heeft. Ik bouw graag voort op wat er is. En dat wat er is, hebben we te danken aan alle mensen die ons voorgingen en nu actief bijdragen aan de doelstellingen van RINO Zuid.
Fons Voesten | Je moet altijd blijven leren in een wereld die zich razensnel ontwikkelt
Het was 1993. In een klaslokaal in Maastricht vindt de opleiding sociale rehabilitatiepsychiatrie plaats. Fons Voesten is er ook bij. Hij volgt regelmatig trainingen en opleidingen. Want je moet wel bijblijven natuurlijk. En het kon in die tijd nog: opleidingen volgen op kosten en in de tijd van de baas. Een baas waar hij al 20 jaar met veel plezier voor werkte, het Riagg in Roermond. En Fons zou Fons niet zijn als hij niet met enige kritische blik de docenten die de opleiding gaven, bekeek. Na de lesdag stapt hij op ze af en geeft ze, naar eigen zeggen, wat kritische kanttekeningen. Niet wetende dat juist die kritische houding hem 14 jaar dienstverband bij RINO Zuid zal opleveren.
Claire Hulsmans & Bas van Alphen | Opgroeien, opzetten en (door)ontwikkelen op de Caribbean
Dit lijkt op het eerste oog misschien een advertentie voor een zonvakantie, maar dat is het niet. Je leest hier namelijk het verhaal van Bas van Alphen en Claire Hulsmans. We interviewden ze in het kader van ons 40-jarig jubileum over hun tijd bij RINO Zuid. Een deel van dat verhaal gaat over de opzet van de allereerste opleiding tot GZ-psycholoog op Caribisch Nederland. Want die opleiding opzetten én soepel laten verlopen was af en toe best een uitdaging...
Jacques van Lankveld | Van heilige huisjes naar een evidence-based opleiding psychotherapie
Toen Jacques van Lankveld in 2006 hoofdopleider van de opleiding tot psychotherapeut werd, bestond de opleiding uit een aantal losse vakken. Die vakken hingen samen met de verschillende therapierichtingen. Van de psychodynamische, gedragstherapeutische, cliëntgerichte tot de systemische scholing. De beweging richting een meer wetenschappelijk onderbouwde opzet van de opleiding was voor hem - in zijn 8 jaar als hoofdopleider - de belangrijkste ontwikkeling.