Ouderbegeleiding bij complexe, multisystemische problematiek

Home > Aanbod > Ouderbegeleiding bij com…

Over deze module

Hulpverleners die met kinderen te maken krijgen, krijgen altijd ouders op hun pad. Een veel voorkomend onderdeel van hulpverlening is dan ook ouderbegeleiding. Maar op de werkvloer lopen visies op de ouderbegeleiding en werkwijzen vaak sterk uiteen. Middels deze module willen wij je meer kennis en tools geven om de ouderbegeleiding theoretisch onderbouwd en ...

Hulpverleners die met kinderen te maken krijgen, krijgen altijd ouders op hun pad. Een veel voorkomend onderdeel van hulpverlening is dan ook ouderbegeleiding. Maar op de werkvloer lopen visies op de ouderbegeleiding en werkwijzen vaak sterk uiteen. Middels deze module willen wij je meer kennis en tools geven om de ouderbegeleiding theoretisch onderbouwd en methodisch verantwoord vorm te geven.

Ouderschap is een ontwikkelingsproces met eigen kenmerken, fases, valkuilen en mogelijkheden. Ouderschap kent een multisystemische complexiteit: in de opvoeding komen meerdere factoren samen, zoals de kenmerken van de ouder, de eigen opvoedingservaringen van de ouder, de kwaliteit van de partnerrelatie en de kenmerken en ontwikkelingsfase van het kind. Bij veel van de gezinnen die in de hulpverlening terecht komen spelen op meerdere van deze gebieden problemen. Dit maakt (de ontwikkeling van) het ouderschap, maar ook de ouderbegeleiding complexer.

De training is blended opgebouwd. Dat betekent dat er een mix van online en fysieke leeractiviteiten aangeboden wordt

DEZE MODULE IS NOG NIET GEPLAND

Inhoud van de module

In deze module gaan we in op de ouderschapstheorie en koppelen we deze aan complexe gezins- opvoedings en ontwikkelingsproblemen:

  • We bieden een conceptueel kader voor doelgerichte therapeutische interventies om een ouderbegeleidingsproces effectief te laten verlopen en bespreken welke wetenschappelijke onderbouwing hiervoor bestaat.
  • Er is aandacht voor het proces van ouderbegeleiding met elementen als het belang van de werkrelatie, overdracht en tegenoverdrachtfenomenen, omgaan met weerstand en meervoudige partijdigheid.
  • Ook staan we stil bij de positie van de ouderbegeleider ten opzichte van ouders, bij de specifieke rol van ouderbegeleiding in de samenwerking met collega’s en komen indicaties voor het verbreden van een behandeling (bijv samenwerking met school of ketenpartners) aan bod.

Er wordt stilgestaan bij de uitdagingen waarmee jij als hulpverlener te maken kan krijgen in de ouderbegeleiding bij complexe, multisystemische problematiek. Thema’s die aan de orde komen zijn bijvoorbeeld:

  • Het blijven behouden van de metapositie wanneer de ontwikkeling van een kind bedreigd wordt en ouders hier niet op ingrijpen,
  • Ouderbegeleiding bij ouders met beperkt mentaliserend vermogen
  • De mogelijkheden van ouderbegeleiding wanneer er bij de jongere geen enkele ingang is voor hulpverlening terwijl er sprake is van ernstige (gedrags)problemen.

We gaan praktisch aan de slag met casuïstiek waarbij we veel aandacht hebben voor de vaardigheden, maar ook steeds weer de verbinding met de theorie maken.

Docent(en)

docent yvonne stikkelbroek

Dr. Yvonne Stikkelbroek

Als Oma en als ouder van drie volwassen kinderen heb ik veel ervaring met kwetsbaar zijn, loslaten en vertrouwen bieden. In mijn werk als klinisch psycholoog/psychotherapeut heb ik vanuit een ander perspectief met de zelfde thema’s gewerkt met ouders en kinderen om patronen te veranderen.Maar ook heb ik middels wetenschappelijk onderzoek gezocht naar hoe we dit beter en effectiever kunnen doen. Overbrengen van kennis, vaardigheden en bijdragen aan de ontwikkeling van anderen vind ik zeer inspirerend omdat ikzelf daardoor ook weer uitgedaagd wordt.

Docent Hanneke Niels-Kessels

mevr. Hanneke Niels-Kessels

In mijn werk als behandelaar van jongeren met depressie en suicidaliteit, zie ik veel gezinnen en gezinsdynamieken voorbij komen. Ik vind het bijzonder hoe je als behandelaar door gezinsleden betrokken wordt in hun interacties, worstelingen en kwetsbaarheden. Het samen met het gezin onderzoeken van de patronen, het bewerken hiervan en de afstemming met collega’s die een andere visie op ouders/ het systeem kunnen hebben vanuit hun betrokkenheid, vraagt telkens weer om maatwerk. Geen elk systeem is hetzelfde en dat biedt steeds weer uitdaging. Door in de lesdagen mijn kennis en ervaringen met het werken met ouders te delen en meegenomen te worden in de uitdagingen en vragen van de groep, word ik zelf weer geinspireerd voor de dagelijkse praktijk.

Accreditatie

  • FGzPt (30pt)
  • NVO / NIP K&J | Herregistratie (In behandeling)
  • NIP-ELP (In behandeling)
  • Leerlijn

    Behandeling, Begeleiding, Professionaliteit

    Leerroute

    (NS) Nascholing

    Zelfstudie

    15 uur

    Kosten

    € 1.495,00

    Niveau & Instroomeisen

    Je bent GZ-psycholoog, orthopedagoog-generalist, (in opleiding tot) psychotherapeut of (in opleiding tot) klinisch psycholoog.

    Doelgroep

  • Adolescenten
  • Kinderen & jeugd
  • Rooster

    Nog niet bekend

    Over deze module

    Hulpverleners die met kinderen te maken krijgen, krijgen altijd ouders op hun pad. Een veel voorkomend onderdeel van hulpverlening is dan ook ouderbegeleiding. Maar op de werkvloer lopen visies op de ouderbegeleiding en werkwijzen vaak sterk uiteen. Middels deze module willen wij je meer kennis en tools geven om de ouderbegeleiding theoretisch onderbouwd en ...

    Hulpverleners die met kinderen te maken krijgen, krijgen altijd ouders op hun pad. Een veel voorkomend onderdeel van hulpverlening is dan ook ouderbegeleiding. Maar op de werkvloer lopen visies op de ouderbegeleiding en werkwijzen vaak sterk uiteen. Middels deze module willen wij je meer kennis en tools geven om de ouderbegeleiding theoretisch onderbouwd en methodisch verantwoord vorm te geven.

    Ouderschap is een ontwikkelingsproces met eigen kenmerken, fases, valkuilen en mogelijkheden. Ouderschap kent een multisystemische complexiteit: in de opvoeding komen meerdere factoren samen, zoals de kenmerken van de ouder, de eigen opvoedingservaringen van de ouder, de kwaliteit van de partnerrelatie en de kenmerken en ontwikkelingsfase van het kind. Bij veel van de gezinnen die in de hulpverlening terecht komen spelen op meerdere van deze gebieden problemen. Dit maakt (de ontwikkeling van) het ouderschap, maar ook de ouderbegeleiding complexer.

    De training is blended opgebouwd. Dat betekent dat er een mix van online en fysieke leeractiviteiten aangeboden wordt

    Rooster

    Nog niet bekend

    Inhoud van de module

    In deze module gaan we in op de ouderschapstheorie en koppelen we deze aan complexe gezins- opvoedings en ontwikkelingsproblemen:

    • We bieden een conceptueel kader voor doelgerichte therapeutische interventies om een ouderbegeleidingsproces effectief te laten verlopen en bespreken welke wetenschappelijke onderbouwing hiervoor bestaat.
    • Er is aandacht voor het proces van ouderbegeleiding met elementen als het belang van de werkrelatie, overdracht en tegenoverdrachtfenomenen, omgaan met weerstand en meervoudige partijdigheid.
    • Ook staan we stil bij de positie van de ouderbegeleider ten opzichte van ouders, bij de specifieke rol van ouderbegeleiding in de samenwerking met collega’s en komen indicaties voor het verbreden van een behandeling (bijv samenwerking met school of ketenpartners) aan bod.

    Er wordt stilgestaan bij de uitdagingen waarmee jij als hulpverlener te maken kan krijgen in de ouderbegeleiding bij complexe, multisystemische problematiek. Thema’s die aan de orde komen zijn bijvoorbeeld:

    • Het blijven behouden van de metapositie wanneer de ontwikkeling van een kind bedreigd wordt en ouders hier niet op ingrijpen,
    • Ouderbegeleiding bij ouders met beperkt mentaliserend vermogen
    • De mogelijkheden van ouderbegeleiding wanneer er bij de jongere geen enkele ingang is voor hulpverlening terwijl er sprake is van ernstige (gedrags)problemen.

    We gaan praktisch aan de slag met casuïstiek waarbij we veel aandacht hebben voor de vaardigheden, maar ook steeds weer de verbinding met de theorie maken.

    Docent(en)

    docent yvonne stikkelbroek

    Dr. Yvonne Stikkelbroek

    Als Oma en als ouder van drie volwassen kinderen heb ik veel ervaring met kwetsbaar zijn, loslaten en vertrouwen bieden. In mijn werk als klinisch psycholoog/psychotherapeut heb ik vanuit een ander perspectief met de zelfde thema’s gewerkt met ouders en kinderen om patronen te veranderen.Maar ook heb ik middels wetenschappelijk onderzoek gezocht naar hoe we dit beter en effectiever kunnen doen. Overbrengen van kennis, vaardigheden en bijdragen aan de ontwikkeling van anderen vind ik zeer inspirerend omdat ikzelf daardoor ook weer uitgedaagd wordt.

    Docent Hanneke Niels-Kessels

    mevr. Hanneke Niels-Kessels

    In mijn werk als behandelaar van jongeren met depressie en suicidaliteit, zie ik veel gezinnen en gezinsdynamieken voorbij komen. Ik vind het bijzonder hoe je als behandelaar door gezinsleden betrokken wordt in hun interacties, worstelingen en kwetsbaarheden. Het samen met het gezin onderzoeken van de patronen, het bewerken hiervan en de afstemming met collega’s die een andere visie op ouders/ het systeem kunnen hebben vanuit hun betrokkenheid, vraagt telkens weer om maatwerk. Geen elk systeem is hetzelfde en dat biedt steeds weer uitdaging. Door in de lesdagen mijn kennis en ervaringen met het werken met ouders te delen en meegenomen te worden in de uitdagingen en vragen van de groep, word ik zelf weer geinspireerd voor de dagelijkse praktijk.

    DEZE MODULE IS NOG NIET GEPLAND

    Accreditatie

  • FGzPt (30pt)
  • NVO / NIP K&J | Herregistratie (In behandeling)
  • NIP-ELP (In behandeling)
  • Leerlijn

    Behandeling, Begeleiding, Professionaliteit

    Leerroute

    (NS) Nascholing

    Zelfstudie

    15 uur

    Kosten

    € 1.495,00

    Niveau & Instroomeisen

    Je bent GZ-psycholoog, orthopedagoog-generalist, (in opleiding tot) psychotherapeut of (in opleiding tot) klinisch psycholoog.

    Doelgroep

  • Adolescenten
  • Kinderen & jeugd