Opleiden in een unieke context
De GZ-opleiding in de Caribbean verschilt op meerdere fronten van de basisopleiding in Nederland. Door de verspreiding van de deelnemers over verschillende eilanden is een wekelijkse lesstructuur niet haalbaar. In plaats daarvan worden intensieve lesweken georganiseerd op wisselende eilanden, waarbij deelnemers van Aruba, Curaçao en Bonaire naar een centrale locatie vliegen. ‘Het eerste lesblok start op Bonaire. Omdat dit voor de deelnemers een flinke reis betekent, is de hele week volgepland met onderwijs. Daarna is er een periode zonder lessen, tot het volgende blok start,’ legt Marlies uit.
Naast de fysieke afstand brengt ook de logistiek uitdagingen met zich mee. ‘In Nederland bestel je een boek online en heb je het de volgende dag in huis. Op de eilanden duurt het vier tot zes weken voordat materialen aankomen. Nu blijkt bijvoorbeeld dat de boeken voor Aruba nog niet gearriveerd zijn, terwijl de lessen al bijna beginnen. Dan moeten we flexibel schakelen.’
Begeleiding voor begeleiders
Niet alleen de deelnemers zelf, maar ook de praktijkopleiders, werkbegeleiders en supervisoren krijgen ondersteuning in hun rol. Recent vond een online bijeenkomst plaats waarin zij werden meegenomen in de basisprincipes van opleiden in de praktijk. ‘Dit is een training die in Nederland ook wordt gegeven, ontwikkeld door alle RINO’s gezamenlijk. Het is belangrijk dat iedereen dezelfde basisinformatie heeft: wat zijn je taken, hoe begeleid je iemand en wat doe je als een traject niet goed loopt?’
De opkomst bij de online bijeenkomst had hoger gekund, maar de aanwezigen waren erg betrokken. ‘De helft was aanwezig, maar het was een enthousiaste groep die goed meedeed. Het is ook fijn voor de begeleiders om elkaar te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. De verbinding tussen de eilanden is een uitdaging, dus zulke momenten zijn waardevol.’
Een leerproces voor iedereen
Voor sommige begeleiders is dit de eerste keer dat ze in deze rol stappen. ‘Zij hebben een paar jaar geleden zelf de GZ-opleiding afgerond en mogen nu als werkbegeleider, supervisor of docent aan de slag. Dat is nieuw voor hen en brengt een leercurve met zich mee. We ondersteunen hen in dit proces.’
Een grote ontwikkeling binnen de opleiding is de overstap van de KBS (Kenmerkende Beroeps Situaties) naar KBA’s (Kenmerkende Beroeps Activiteiten). ‘Voorheen moest je bepaalde competenties slechts eenmalig aantonen, nu wordt de groei van de deelnemer gedurende de hele opleiding gevolgd. Dit zorgt voor een doorlopende leerlijn en maakt de ontwikkeling beter inzichtelijk.’

Samen leren en ontwikkelen
Met twintig deelnemers verspreid over de verschillende eilanden is de GZ-opleiding Caribbean goed van start gegaan. ‘We hadden gehoopt ook deelnemers uit bijvoorbeeld Sint Maarten te verwelkomen, maar dat is dit keer niet gelukt.’ Een mooie bijkomstigheid van het programma is de diversiteit. ‘In Nederland zijn de opleidingen vaak opgesplitst in Kind & Jeugd en Volwassenen & Ouderen. Hier zit alles bij elkaar, wat zorgt voor interessante kruisbestuiving en kennisuitwisseling.’
De opleiding loopt tot 2027, met grotendeels live lessen en begeleiding op afstand via Teams, Zoom of e-mail. ‘Het tijdsverschil van zes uur kan soms een puzzel zijn, maar we hebben tijdens corona geleerd dat online begeleiding heel goed werkt.’
Nu de eerste lesdagen naderen, is de spanning voelbaar, maar vooral de positieve energie overheerst. ‘Iedereen wil er samen een succesvol traject van maken. Het is mooi om te zien hoe betrokken en gedreven alle deelnemers en begeleiders zijn.’
Blijf op de hoogte van verdere ontwikkelingen via onze communicatiekanalen.