ACT

Home > Aanbod > ACT

Over deze module

In deze vijf-daagse module maak je kennis met de theorie achter Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Behalve dat we de theorie bespreken, ga je zelf ook actief aan de slag met de verschillende ACT-processen. Deze pas je toe op jezelf, maar je gaat er ook mee aan de slag als therapeut (in bijvoorbeeld rollenspellen).

We …

In deze vijf-daagse module maak je kennis met de theorie achter Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Behalve dat we de theorie bespreken, ga je zelf ook actief aan de slag met de verschillende ACT-processen. Deze pas je toe op jezelf, maar je gaat er ook mee aan de slag als therapeut (in bijvoorbeeld rollenspellen).

We staan stil bij de functionele (test)diagnostiek die bij ACT wordt gebruikt. Aan het einde van de ACT‐opleiding dien je een casusbeschrijving in waarbij je ingaat op de functionele analyse en een beschrijving geeft van het behandelplan met verschillende ACT interventies.

ER IS NOG RUIMTE

Inhoud van de module

  • Je doet theoretische basiskennis op voor ACT, in het bijzonder de rol van taal en cognitie zoals deze behandeld worden in de Relational Frame Theory;
  • Je bent op de hoogte van de up‐to‐date wetenschappelijke ondersteuning van ACT (gedragstherapie, RFT);
  • Leer werken met experiëntiële oefeningen en metaforen;
  • Je krijgt theoretische kennis over betreffende de verschillende gebieden/interventies behorende bij ACT (creatieve hopeloosheid, acceptatie, hier en nu, Zelf als Context, Defusie, Waarden en Toegewijd handelen;
  • Je maakt Experiëntiëel kennis met de verschillende ACT‐interventies, door verschillende ACT oefeningen zelf uit te voeren en te ervaren;
  • Ontwikkel therapeutische vaardigheden om met de verschillende ACT‐gebieden te werken;
  • Raak bekend met functionele diagnostiek welke binnen ACT wordt gebruikt en hier zelf mee kunnen werken.

Docent(en)

Foto docent website (14)

mevr. Frederike Gnoth

Dit prachtige proces wens ik iedereen toe: het proces van stilstaan, kijken naar je binnenwereld, begrijpen waarom je doet wat je doet vanuit je leergeschiedenis. En vandaar uit, met compassie, leren meer te doen wat je werkelijk wil doen in je leven MET de emotionele pijn die er is.

Opmerkingen

Docente Frederike Gnoth over ACT

Frederike Gnoth is GZ-psycholoog en heeft veel ervaring in het werken met ACT in de GGZ. Zij heeft zich hierin gespecialiseerd nadat zij zich verschillende therapievormen eigen heeft gemaakt. Zij werkt in haar eigen psychologiepraktijk ACT Psychologen. De laatste jaren heeft zij zich verder verdiept in ACT, RFT (Relational Frame Theory) en PBBT (Process Based Behavioral Therapy) bij complexere problematiek. Zij behandelt cliënten in de Basis en Specialistische GGZ en heeft ruime ervaring met diverse, leeftijden en verschillende soorten problematiek.

Zij is bevlogen van ACT en geeft dit gedachtengoed graag door. Daarom werkt zij sinds enkele jaren als ACT-opleider en geeft zij supervisie, intervisie en leertherapie. Zij heeft zelf veel ervaring met mindfulness en meditatie.

Haar docentschap wordt gewaardeerd om het respectvolle en deskundige karakter in combinatie met humor en openheid. Lees meer.

Foto Frederike Gnoth

Kenmerk: NS20ACTBASIS

Accreditatie

  • FGzPt (44pt)
  • NVO / NIP K&J | Herregistratie (30pt)
  • SKJ (via NVO) (30pt)
  • VGCT | Nascholing (30pt)
  • LV POH-GGZ (30pt)
  • V&V (In behandeling)
  • NIP-ELP (45pt)
  • Leerlijn

    Behandeling

    Leerroute

    (NS) Nascholing

    Omvang

    30 uur

    Zelfstudie

    28 uur

    Kosten

    € 1.350,00

    Niveau & Instroomeisen

    • Je bent POH-ggz, psycholoog, GZ‐psycholoog, psychotherapeut, klinisch psycholoog, gedragswetenschapper, psychiater of daarvoor in opleiding.
    • Je hebt een relevante HBO-opleiding, ruime werkervaring in de GGZ en basiskennis van gedragstherapie.
    • Je wil je verder bekwamen in de derde generatie gedragstherapie ACT.

    Rooster

    Locatie: Eindhoven

    18 september 2025

    Ochtend (09:30 - 12:30)

    18 september 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    2 oktober 2025

    Ochtend (09:30 - 12:30)

    2 oktober 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    23 oktober 2025

    Ochtend (09:30 - 12:30)

    23 oktober 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    6 november 2025

    Ochtend (09:30 - 12:30)

    6 november 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    27 november 2025

    Ochtend (09:30 - 12:30)

    27 november 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    Over deze module

    In deze vijf-daagse module maak je kennis met de theorie achter Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Behalve dat we de theorie bespreken, ga je zelf ook actief aan de slag met de verschillende ACT-processen. Deze pas je toe op jezelf, maar je gaat er ook mee aan de slag als therapeut (in bijvoorbeeld rollenspellen).

    We …

    In deze vijf-daagse module maak je kennis met de theorie achter Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Behalve dat we de theorie bespreken, ga je zelf ook actief aan de slag met de verschillende ACT-processen. Deze pas je toe op jezelf, maar je gaat er ook mee aan de slag als therapeut (in bijvoorbeeld rollenspellen).

    We staan stil bij de functionele (test)diagnostiek die bij ACT wordt gebruikt. Aan het einde van de ACT‐opleiding dien je een casusbeschrijving in waarbij je ingaat op de functionele analyse en een beschrijving geeft van het behandelplan met verschillende ACT interventies.

    Rooster

    Locatie: Eindhoven

    18 september 2025

    Ochtend (09:30 - 12:30)

    18 september 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    2 oktober 2025

    Ochtend (09:30 - 12:30)

    2 oktober 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    23 oktober 2025

    Ochtend (09:30 - 12:30)

    23 oktober 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    6 november 2025

    Ochtend (09:30 - 12:30)

    6 november 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    27 november 2025

    Ochtend (09:30 - 12:30)

    27 november 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    Inhoud van de module

    • Je doet theoretische basiskennis op voor ACT, in het bijzonder de rol van taal en cognitie zoals deze behandeld worden in de Relational Frame Theory;
    • Je bent op de hoogte van de up‐to‐date wetenschappelijke ondersteuning van ACT (gedragstherapie, RFT);
    • Leer werken met experiëntiële oefeningen en metaforen;
    • Je krijgt theoretische kennis over betreffende de verschillende gebieden/interventies behorende bij ACT (creatieve hopeloosheid, acceptatie, hier en nu, Zelf als Context, Defusie, Waarden en Toegewijd handelen;
    • Je maakt Experiëntiëel kennis met de verschillende ACT‐interventies, door verschillende ACT oefeningen zelf uit te voeren en te ervaren;
    • Ontwikkel therapeutische vaardigheden om met de verschillende ACT‐gebieden te werken;
    • Raak bekend met functionele diagnostiek welke binnen ACT wordt gebruikt en hier zelf mee kunnen werken.

    Docent(en)

    Foto docent website (14)

    mevr. Frederike Gnoth

    Dit prachtige proces wens ik iedereen toe: het proces van stilstaan, kijken naar je binnenwereld, begrijpen waarom je doet wat je doet vanuit je leergeschiedenis. En vandaar uit, met compassie, leren meer te doen wat je werkelijk wil doen in je leven MET de emotionele pijn die er is.

    Opmerkingen

    Docente Frederike Gnoth over ACT

    Frederike Gnoth is GZ-psycholoog en heeft veel ervaring in het werken met ACT in de GGZ. Zij heeft zich hierin gespecialiseerd nadat zij zich verschillende therapievormen eigen heeft gemaakt. Zij werkt in haar eigen psychologiepraktijk ACT Psychologen. De laatste jaren heeft zij zich verder verdiept in ACT, RFT (Relational Frame Theory) en PBBT (Process Based Behavioral Therapy) bij complexere problematiek. Zij behandelt cliënten in de Basis en Specialistische GGZ en heeft ruime ervaring met diverse, leeftijden en verschillende soorten problematiek.

    Zij is bevlogen van ACT en geeft dit gedachtengoed graag door. Daarom werkt zij sinds enkele jaren als ACT-opleider en geeft zij supervisie, intervisie en leertherapie. Zij heeft zelf veel ervaring met mindfulness en meditatie.

    Haar docentschap wordt gewaardeerd om het respectvolle en deskundige karakter in combinatie met humor en openheid. Lees meer.

    Foto Frederike Gnoth

    Kenmerk: NS20ACTBASIS

    ER IS NOG RUIMTE

    Accreditatie

  • FGzPt (44pt)
  • NVO / NIP K&J | Herregistratie (30pt)
  • SKJ (via NVO) (30pt)
  • VGCT | Nascholing (30pt)
  • LV POH-GGZ (30pt)
  • V&V (In behandeling)
  • NIP-ELP (45pt)
  • Leerlijn

    Behandeling

    Leerroute

    (NS) Nascholing

    Omvang

    30 uur

    Zelfstudie

    28 uur

    Kosten

    € 1.350,00

    Niveau & Instroomeisen

    • Je bent POH-ggz, psycholoog, GZ‐psycholoog, psychotherapeut, klinisch psycholoog, gedragswetenschapper, psychiater of daarvoor in opleiding.
    • Je hebt een relevante HBO-opleiding, ruime werkervaring in de GGZ en basiskennis van gedragstherapie.
    • Je wil je verder bekwamen in de derde generatie gedragstherapie ACT.